2018. november 30., péntek

Évadkritika: American Horror Story: Apocalypse

Az eddigi sorozatokkal foglalkozó bejegyzéseim (egy kivételével) mind az után íródtak, hogy végignéztem egy már befejeződött sorozatot, vagy pedig az évek óta követett sorozat ért véget. Most azonban ismét kivételt teszek, ráadásul megint egy Ryan Murphy nevével fémjelzett sorozat fog szóba kerülni. Csakhogy ezúttal nem azért vágtam bele a kritikába, mert annyira lenyűgözött volna az évad, épp ellenkezőleg, egy meglehetősen dühös és csalódott vélemény fog kirajzolódni a továbbiakban. Spoilerek nélkül nehéz konkrét cselekményvezetésről vagy karakterfejlődésről beszélni, úgyhogy ennek tudatában folytasd az olvasást!
A történetről röviden: Bekövetkezett az apokalipszis. A kevés szerencsés bunkerekben húzza meg magát, és várja a titokzatos Társaság további lépéseit. Az általunk megismert 3. előőrsre hamarosan megérkezik az immár felnőtt Michael Langdon, hogy az ott lévők közül kiválogassa a céljainak megfelelő egyéneket. Megakad a szeme egy Mallory nevű lányon, akiről kiderül, hogy boszorkány, és innen már csak egy lépés a koven felbukkanása. Ezután visszatekintésekben tudhatjuk meg, mi történt az apokalipszishez vezető úton, és van-e bármi remény arra, hogy a boszorkányok képesek megállítani Michaelt…
Amikor elkezdtek szállingózni az első hírek a soron következő évad lehetséges témáiról, konkrétan a Murder House és a Coven crossoveréről, a mennyekben éreztem magam. Bár nekem az Asylum a kedvenc évadom, de azt szorosan követi a Murder House. Megmondom őszintén, a Coven nem igazán tetszett az első megtekintésekor, a mostani évad kapcsán azonban eldöntöttem, valamikor majd újranézem, mert lehetséges, hogy anno rosszul ítéltem meg. Szóval izgatottan vártam szeptember közepét, az első rész rengeteg kérdést vetett fel, de legalább ennyi izgalmat is ígért. Mivel nem újdonság számomra a sorozat, ezért számítottam rá, hogy szépen építkezve, flashbackek segítségével fog kibontakozni előttünk a sztori. Igen ám, csakhogy én ezt eleinte a bunkerre és az apokalipszisre vonatkoztattam rá, ugyanis azt gondoltam, abból a tizennyolc hónapnyi ugrásból alkalomadtán csak megmutatnak egy-két érdekességet, ami utólag lesz fontos a történet szempontjából meg úgy alapvetően az apokaliptikus kinti világ részletekbe menő megmutatását se bántam volna (kedvelem a disztópikus regényeket, filmeket, talán innen fakadt ez irányú kíváncsiságom). A mérgezett almás résznél meg is lepődtem egy kicsit, ám ugyanekkor tűntek fel a boszorkányok, mondom, oké, akkor ezek szerint inkább a Michael elleni harcra fektetik a hangsúlyt, meg különben is, tisztára elkapott a nosztalgia, amikor besétáltak a boszik,  hol érdekelt engem akkor már az apokalipszis… :DD Majd jött a boszorkánymester-suli, Michael múltja, Ariel boszorkányok ellen irányuló háborúja és itt már erősen kezdtem rajongó üzemmódba kapcsolni. A két mágikus párt közötti ellentét kellően érdekesen volt tálalva, újabb izgalmas dolgokat sejtetett, és az is nagyon tetszett, ahogy láthattuk, honnan indult Michael, mennyire küszködött eleinte az ereje és a sötétség elfogadásával. Mondjuk, ez később is előkerült, csak akkor nagyon félrecsúszott, de erre majd én is később térek rá. Újra ellátogattunk a Miss Robicheaux Akadémiára, találkozhattunk régi és új arcokkal, Mallory hátterét is elkezdték megrajzolni, egyszóval itt még minden rendben volt. Aztán jött a csúcspont a hatodik epizóddal, melynek árulkodó címe volt: Return to Murder House. Most mit mondjak? A karácsonyt váró kisgyerek piskóta volt hozzám képest, aki epekedve vártam a részt, és hála az égnek, nem kellett csalódnom! Habár helyenként túltolták az érzelmeket, ennek ellenére fantasztikus volt újra látni a házat, a lakók egy fontos részét, de persze a jelenlegi évad cselekménye is tovább folytatódott azáltal, hogy a boszik előtt is kiderült Michael származása. Írtam már egy regényt erről az epizódról snitten, de nem bírom ki, hogy ne említsek meg itt is pár dolgot. Egyrészt Madison és Behold haláli párost alkottak, kár, hogy a későbbiek során nem szerepeltek újra együtt. Anno én hatalmas Tate-Violet shippelő voltam, úgyhogy annak is rettentően örültem, hogy végül kibékültek (azt külön imádtam, hogy pont Madison békítette ki őket, akiről eddig nem igazán gondoltuk, hogy különösebben érzelmes ember lenne). Ben és Vivien rövidke jelenéseit is örömmel üdvözöltem, a Michaelről elmesélt emlékeik nagyon tetszettek, habár sok pozitívum nem volt bennük. És a felsorolás végére hagytam a számomra legfontosabb karakter visszatértét és vallomását: Constance Langdont. Amíg Jessica Lange állandó tagja volt az AHS gárdájának, addig mindig az ő szerepeit szerettem a legjobban, lehettek bármilyen ellenszenves és gonosz figurák. Ha azt írom, hogy remek színésznő, az korántsem mutatja be pontosan, mit is gondolok róla. Filmszerepeit egyelőre nem volt szerencsém látni, de ebben a sorozatban lenyűgöző volt őt nézni, Ryan Murphy tavaly indult egyéb antológiasorozatában, a Feudban szintén frenetikus alakítást nyújtott. Szóval imádom a színészi játékát úgy, ahogy van, és évek óta abban reménykedtem, hátha feltűnik majd valami kis apró cameóban, és most végre teljesült a kívánságom, ráadásul nem is egy ismeretlen, hanem egy már ismert karakterként tért vissza. A Moirával lezajlott szócsatája után érdekes volt az érzelmesebb oldalát látni, amikor Michaelről mesélt. Az anyasággal, neveléssel kapcsolatos mondatai a mai napig visszhangoznak a fejemben, mert önmagukban is szépek voltak, de Miss Lange előadása még szebbé tette őket.
És valahol itt kezdtek elromlani a dolgok. Először magamat hibáztattam, hogy olyannyira elvakított a hatodik rész okozta nosztalgia, hogy nem tudok rendesen figyelni a cselekményre, de végül arra jutottam, hogy nem én vagyok a hibás, hiszen továbbra is nagyon érdekelt Michael és a boszik elkerülhetetlen összecsapása. Amely összecsapás egyre csak váratott magára, és helyette csipcsup apróságokat kellett megtudnunk a múltból. A nyolcadik epizód volt a mélypont, pedig vártam a fiú egzisztenciális válságát, a fény és a sötét közötti tipródását, mivel látszott, hogy van benne jóság, és a Sátán se nagyon igyekezett kapcsolatot teremteni vele, így érthető volt, hogy elmentek ebbe az irányba. A sátánistákhoz való besétálása, az ottani tanácstalansága, türelmetlensége viszont kezdték idegesítővé tenni, és ez totális inkompetenciában csapódott le a kilencedik epizódnak azon jelenetében, amikor a robot Ms. Meaden keresztül a két technikus hapsi adott neki ötleteket. Ja igen, a hetedik részben hisztizik, hogy apuci nem szól hozzá, két résszel később, amikor Dinah segít neki bejutni a boszikhoz, akkor meg odaveti neki, hogy: „Szólok apámnak az érdekedben, megkapod a tv-műsorodat.” Mondom, igen, talkshow-ról tudsz vele csevegni, de a nagy tervről, amit neked kéne véghezvinned, arról nem? De két drogos nerd technikus által összeeszkábált robotra persze tudsz hallgatni. Számomra ez teljesen hiteltelenné és értethetetlenné tette a figurát, és nem igazán magyarázta meg rendesen a riadt tini és a magabiztos gonosz közti átmenetet. Nagyon sajnálom és mélységesen le vagyok sújtva, hogy így elszúrták azt a karaktert, akiben a legtöbb potenciál volt, és jómagam is arra számítottam, hogy félelemmel vegyes csodálattal fogom követni minden egyes lépését és tettét. A színészt nem érheti kritika, ő mindent megtett, kitűnően formálta meg Michaelt, bele is zúgtam egy kicsit J (amúgy miatta is vártam ezt az évadot, mivel év elején láttam őt egy másik Ryan Murphy-sorozatban, az American Crime Story második évadában, és már ott felhívta magára a figyelmemet a visszafogott játékával) A befejező epizóddal sem voltam száz százalékig megelégedve, Marie Laveau cameójának örültem ugyan, de az a tízperces szájkarate, amit lenyomtak a bunkerben, nagyon kiakasztott. A Harry Potter egyik híres idézetét kissé átalakítva: „Természetfeletti lények vagytok, ti szerencsétlenek! Varázsoljatok, ne dumáljatok!!!” A kilencedik részben belengetett Tempus Infinituum varázsige (ó, igen, az a Romanovos mellékszál ötletes volt!) használatának köszönhetően megint kaptam egy nagy adag Constance-t, sőt még Michaelt is megsajnáltam egy picit. Az epizódvégi sztorit értékelem ugyan, de elég összecsapottnak és erőltetettnek tűnt, pláne annak fényében, hogy Michael sztoriját sokkal részletesebben építették fel, nála már a fogantatásának nagy szerepe volt abban, mivé válhat később, ennél a kisfiúnál meg öt percben összefoglalták a jellemző és már ismert tüneteket, hadd döbbenjünk le. Hát, kösz nem. Ezért kár volt a bunkeros párocskát előrángatni…
Még röviden szeretném megemlíteni a karakterekkel való mostoha bánásmódot. Michaelről már épp eleget értekeztem, viszont voltak rajta kívül szereplők, akik érdekesnek tűntek, mégsem kezdtek velük semmit. Dinah vudus hátterét jobban bemutathatták volna, vagy játszhatott volna nagyobb szerepet Michael tanácsadójaként. John Henry korai kiiktatásának se örültem, annál inkább a visszatértének, mondom, hátha létrejön valami szövetség a varázslómesterek és a boszorkányok között, és együtt harcolnak majd a sötétség ellen. Ez is megmaradt az én fantáziám szüleményének… A koven egyes tagjainak jelenlétét szintén keveselltem, de az iskola működését is szívesebben megismertem volna jobban.
Összességében nézve egy jól induló, de valahol középtájon utat tévesztő évad lett az Apocalypse. Külön-külön is érdekes cselekményszálakat dobtak be, amiknek keverése azzal járt, hogy egyik sem kapta meg azt a kidolgozottságot, amit megérdemelt volna. Snitten olvastam egy értékelésben, hogy szét kellett volna választani az apokalipszis és a boszorkányok szálát két külön évadba. Először részletesebb képet kaptunk volna a boszorkányokról, boszorkánymesterekről, a Michael elleni harcról, majd jöhetett volna folytatásként maga az apokalipszis és hogy miként próbálják visszafordítani, vagy valamilyen egyéb módon megmenteni a világot a gonosztól. Mind a karakterek, mind a történet, mind mi, nézők sokkal jobban jártunk volna ezzel a forgatókönyvvel. Ugyan a beígért Murder House-Coven crossover hozta a nosztalgikus hangulatot, de ez a két évad önmagában olyan izgalmas és sokszínű volt, hogy ötvözésükből nem egy ilyen lagymatag sztorinak kellett volna megszületnie. Ezt a csorbát nehéz lesz kiköszörülni, de a sorozat kreatív alapfelvetése iránti töretlen érdeklődésem és rajongásom miatt őszintén remélem, hogy a következő évad jobban sikerül.


Értékelés: 65%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Michael küszködő és határozott énjét. A kettő köztit inkább ne.
  - A boszorkányok akármelyik varázslását.
  - A hatodik epizódot.
  - A Tempus Infinituum varázsige két használatát.
  - A korábbi évadok visszatérő szereplőit.

Nincsenek megjegyzések: