2018. november 25., vasárnap

Filmkritika: Legendás állatok - Grindelwald bűntettei

Négy hónap koplalás után végre megint eljutottam moziba. Mehettem volna korábban is, de egyszerűen nem találtam olyan filmet, amire nyugodt szívvel költöttem volna, úgyhogy türelmesen vártam – egészen mostanáig.
A történetről röviden: Az előző rész történései óta eltelt egy év. Grindelwald megszökik az amerikai varázslók őrizetéből, és Franciaországba megy, hogy megkeresse Credence-t, aki a származását kutatja. Göthe Salmander pedig Albus Dumbledore megbízásából ugyancsak oda tart, ugyanezen okból kifolyólag…
Az előző filmről írt értékelésem nagyrészt pozitív kritikát tartalmazott, némi negatív éllel megspékelve, amivel kapcsolatban reméltem, megkapja a maga magyarázatát a folytatás(ok) során. Nos, most is követem ezt az utat, először a szép és jó dolgokról beszélek, hogy aztán rátérhessek a történetvezetésre, azon belül is a nagy csavarra, ami elég visszás érzéseket keltett bennem. Egyrészt a négy hónap kimaradás, másrészt az érzelmességem miatt, de már a stúdiólogók és a zene megszólalásakor könnybe lábadt a szemem, nem sokkal később pedig már káprázott a remekül megkoreografált nyitójelenettől. Az ezt követő brit mágiaügyi minisztériumi résznél egy kicsit megijedtem a sok közelitől, mondom, ha ez lesz a komplett játékidő alatt, az nagyon zavaró és egysíkú lesz. Szerencsére nem ez történt. Helyette jöttek új és a korábbiakhoz hasonlóan csodálatos varázslények, akiknek a dizájnja elképesztően részletesre és látványosra sikerült, visszatért a jól ismert négyes, hogy ismételten humoros, megható és szerethető dialógusokkal és interakciókkal ajándékozzanak meg minket, de új karaktereket is köszönthettünk. Göthe legendás lények iránti elköteleződését és szeretetét talán még jobban imádtam, mint előzőleg, Jacob egyre otthonosabban mozgott a varázsvilágban, az újdonságokra való rácsodálkozása meg a konstans jókedve rám is átragadt. A másik Salmander-tesó, Theseus érdekes egyéniségnek tűnt, kíváncsian várom a történtek mennyiben változtatják meg; a Göthéhez fűződő családi kapcsolatát is érdekes volt megismerni. Ja és örülök neki, hogy ölelkezős fajta, mert én nagyon szívesen megölelgetném, khm… :P Sajnos azonban voltak páran, akikben csalódnom kellett, de remélem, ez némileg változik a továbbiak folyamán. Queenie-t amennyire imádtam a Legendás állatok és megfigyelésükben, itt legalább annyira idegesített. Oké, szeleburdi, ártatlan teremtés, aki érzelmi és nem elsősorban értelmi alapon hoz döntéseket, de a film eleji, valamint film végi viselkedése nagyon irritált (na jó, a film végit betudom Grindelwald rábeszélő tehetségének). Credence-nél nem tudom, mit akartak ábrázolni az állandóan lehajtott fejével meg a sunyi tekintetével, de egyáltalán nem az elveszett, valahová tartozni vágyó fiút láttam benne, akinek elvileg lennie kellett volna. Ennyit arról, hogy az elején csupa jó dolgot írok, na mindegy… Göthe és Jacob közös kalandjai, beszélgetései üde színfoltjai voltak a cselekménynek, sőt az egyik kedvencem lett az a rész, amelyikben kiderült, hogy Göthe varázspálcája mennyi mindent tud a hagyományos varázsláson kívül. Természetesen nem lehetett kihagyni az első film reflektorfény-elcsenő lényeit, Pickettet, a bólintért és az orrontó furkászt. Arra nem vállalkozom, hogy eldöntsem, melyik volt cukibb, nekem a mind a kettőtől kiakadt a cukiságmérőm, amit csak fokoztak a bébi furkászok, te jó ég, annyira, de annyira édesek voltak, awwww!!! :DDD A fentebb felsoroltak azonban mind eltörpültek egy régóta ismert és szeretett személy, valamint a hozzá szorosan kötődő hely újbóli felbukkanása mellett. Amióta felröppent az első hír, hogy a fiatal Dumbledore szerepelni fog a második részben, ráadásul Jude Law fogja játszani, azóta vártam ezt a pillanatot. Law már az előzetesekben meggyőzött, és a film megtekintése után sem másítom meg a véleményemet, szerintem tökéletes választás volt Dumbledore-nak, pontosan hozta azt a bölcsességet és rejtélyességet, csak fiatalosabb hévvel, amit megszoktunk az igazgatótól. Ebből következően nem nehéz kitalálni, hogy a hely pedig a Roxfort volt. Hát én nőiesen bevallom, mind Dumbledore első feltűnését, mind a kastély meg persze a jól ismert zene felbukkanását megkönnyeztem, és azonnal előjött belőlem a Potterfan. A jelen mellett pár flashback-jelenetet is láthattunk, amik Göthe és Leta Lestrange roxfortos éveibe nyújtottak betekintést. Ó, igen, Leta… Mondjuk innen már át is kormányozhatom bejegyzésemet a sztorira, ami helyenként kellően izgalmas és érdekes volt, akciójelenetekkel és egyéb látványosságokkal megfűszerezve.
Mostantól viszont egy ideig csak az olvasson, aki már látta a filmet. SPOILER: Ugye, Credence származásával kapcsolatban az volt az elterelés, hogy nagyjából mindenki – kivéve Letát -, azt feltételezte, hogy ő Corvus Lestrange, Leta elveszett öccse, aki túlélt egy hajótörést. Ez viszonylag érdekes feltételezés volt, de egy idő után annyira egyértelműnek lett beállítva, hogy tudható volt, másfelé fog elmenni a történet. Illetve logikailag sem álltak össze nekem az események. Leta elvileg a kriptában mondta el először, mi történt valójában a testvérével, akkor mégis miért vetette meg mindenki már korábban? Addig maximum arról tudhatott a nagyközönség, hogy az öccse odaveszett, ő nem. Lehet, hogy ezért nézték le? Csak mert nekem ez kicsit kacifántos volt. A karakter vívódása, bűntudata, a múltban való merengése viszont nagyon tetszettek, és ezért le is döbbentem a film végi sorsán. SPOILER VÉGE. Lássuk Grindelwaldot! Az első filmnél leírtam, hogy véleményem szerint nem Johnny Deppet kellett volna becastingolni. Sok kritikussal ellentétben én nem a magánéleti botrányai miatt gondoltam így (meg talán akkoriban az még nem is volt téma), hanem egyszerűen azért, mert a kétezres évek második felétől, a színész szereplésével készült filmek egyike sem nyerte el túlságosan a tetszésemet, és ebben az ő megfásult játéka is közrejátszott, és aggódtam, hogy ezzel a Legendás állatok-franchise-t is el fogja szúrni. Nos, akkor itt és most ünnepélyesen kijelentem: tévedtem, ugyanis a sötét varázsló kellően összeszedett és fenyegető benyomást keltett Depp alakításában. Az különösen tetszett, ahogy pontosan tudta, kinek mit kell mondania, és félelmetes volt figyelni, miként vetette be a meggyőzőképességét és sorakoztatta fel a maga oldalára a varázslótársadalom nagy részét. Mondjuk, arra kíváncsi vagyok, honnan ered a mindentudása; ezt most főképp a fordulatra értem, de egyébként is rettentően zavaró, hogy különösebb magyarázat nélkül ő egyszerűen CSAK TUD DOLGOKAT, és kész. Értem én, hogy nagy erejű varázsló meg ilyenek, de akkor is jó lenne tisztában lenni vele, hogy pontosan honnan szerzi be az információit. Korábban például azzal sem volt tisztában, hogy Credence az, akit keres, most viszont mindent tud a fiú múltjáról és családjáról. Amely tudás, ha igaz, akkor alapjában rúgja szét a Potter-franchise bizonyos pontjait. SPOILER: Szóval Credence valójában Aurelius Dumbledore, Albus öccse, akire Leta a hajón elcserélte a saját testvérét. Nos, ezt akárhonnan nézem, rengeteg kérdést vet fel, és logikailag sem stimmel. Nagyjából emlékeztem a Harry Potter és a Halál ereklyéiből a Dumbledore-családtagok történetére, de biztos, ami biztos alapon fellapoztam a könyvpéldányomat, nehogy valótlan dolgokat állítva kritizáljam a csavart. Ott az derül ki, hogy három Dumbledore-testvér van, még csak említés szintjén se kerül elő még egy testvér vagy bármilyen rokon (a szülőkön kívül természetesen). Oké, ezt meg lehetne magyarázni azzal, hogy Harry sztorijának szempontjából nem feltétlenül baj, ha nem értesültünk Aureliusról. Áttérve a szülőkre: az édesanyjuk meghalt, amikor Ariana tizennégy éves volt, tehát ő nem lehet Credence szülőanyja, hiszen a fiú jóval fiatalabb az eddig ismert Dumbledore-gyerekeknél, az apjuk pedig az Azkabanban raboskodott, és Dumbledore a pályaudvaros fejezetben azt mondja Harrynek, hogy az apja élete végéig a börtönben maradt, ergo ő sem nemzhetett gyereket. Ott van viszont a főnix, ami a film szerint csak Dumbledore-leszármazottnak jelenik meg, úgyhogy marad az a verzió, hogy Credence valamelyikük gyereke. Ami szintén nem feltétlenül állja meg a helyét az eddigi ismeretek birtokában, és újra előhozza a nagy kérdést, miszerint Grindelwald hogyhogy tud a fiúról, Dumbledore azonban nem. Vagy csak jól titkolja, mert a Göthével folytatott beszélgetésből nekem az jött le, hogy hajlott azon tábor felé, akik másik varázslócsaládhoz kötötték Credence-t. Akárhogy is, nagyon kíváncsi vagyok, Rowling hogy fogja megoldani ezt a monumentálisnak és érthetetlennek tűnő logikai buktatót. SPOILER VÉGE. Ha a további filmek normális és elfogadható magyarázattal fognak szolgálni ezen információt illetően, akkor egy rossz szavam se lesz, de jelenleg nekem az fura és picit bosszantó is, hogy utólag ilyen mélyen bele kellett nyúlni a Potter-univerzumba. Ami csak azért meglepő, mert Nagini háttértörténete viszont tetszett, és nem zavart az utólagos kiegészítés.
Nagy vonalakban tehát felvázoltam a főbb problémáimat a cselekményről, de még korántsem fejeztem be. Már a Legendás állatok és megfigyelésüknél is szóba hoztam, hogy Rowling csak bedob random mondatokat, csavarokat, sztoriszálakat, amiket aztán nem fejt ki részletesebben. Itt például Nagini és Credence kapcsolata alig kapott játékidőt, de Leta és Göthe múltjáról és viszonyáról sem derült ki annyi dolog, amennyiben reménykedtem. Grindelwald mindentudását szintén kidolgozatlannak éreztem, ó, igen, és még valami vele kapcsolatban. Nem titok, Rowling már kábé tíz éve elmondta, hogy Dumbledore homoszexuális volt, és szerelmes volt Grindelwaldba. Olvastam is cikkeket a film előtt, amik arról értekeztek, hogy meglenne a lehetőség ennek kifejtésére a mostani franchise-ban, de úgy tűnik, ezt a hajót hagyták elúszni. Én a magam részéről mindig örömmel üdvözlöm, ha egy filmben, pláne sorozatokban LGBT-szereplők tűnnek fel, és jó lett volna látni ezt a mintát itt is. Lehet velem vitatkozni, de szerintem a XXI. században egy „Többek voltunk, mint testvérek.” megszólalás, meg egy érzelmes kézfogás mellett beleférhetett volna konkrétabb utalás. Félreértés ne essék, nem egy hardcore szexjelenetre gondolok, de komolyan megsértették volna a családbarát címkét, ha beleraknak egy csókot a tükrös jelenetbe? XXI. század, könyörgöm…
Mint általában mindig, ha egy engem nagyon érdeklő, és belőlem számtalan érzelmet kiváltó filmről írok, most is csapongó és meglehetősen hosszú értékelés született. Remélem, azért nagyjából ki lehet hámozni belőle kusza gondolataimat. Ha mégsem, akkor itt röviden összefoglalom: lenyűgözően látványos, remek szereplőkkel és varázslényekkel benépesített, az első részhez méltó folytatás készült, aminek azonban újfent voltak elbeszélői hibái, a fordulata szükségességét és értelmét pedig vagy el tudja fogadni a néző vagy alaposan vitatja. Én utóbbi csoportot erősítem, ugyanakkor nyitottan várom a folytatást, hátha az megnyugtatja jelenleg háborgó rajongói érzéseimet.


Értékelés: 80%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az új varázslényeket. Meg persze a régieket. FURKÁSZ 4EVER!!!
  - Göthe pálcájának hasznos tulajdonságait.
  - Jacob szerelmi tanácsokat ad Göthének. "Nem szalamandrázott, ugye?" :D
  - A roxfortos részeket. Nosztalgia ezerrel.
  - Göthe és Tina apró romantikus pillanatát.
  - Nicolas Flamel rövid jelenését.
  - A temetőbeli gyűlést és az azt követő történéseket.
  - A fordulatot. Aztán döntsd el, hogy mit gondolsz róla.


Legendás állatok - Grindelwald bűntettei (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald)
színes, magyarul beszélő, 134 perc
Rendező: David Yates
Szereplők: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Alison Sudol, Johnny Depp, Jude Law, Ezra Miller, Callum Turner, Zoe Kravitz

Nincsenek megjegyzések: