2018. november 20., kedd

Könyvkritika: J. K. Rowling - Legendás állatok és megfigyelésük. Az eredeti forgatókönyv

Két évvel ezelőtt került a mozikba a Legendás állatok és megfigyelésük című film, amiben J. K. Rowling visszatért a Harry Potter-univerzumba, hogy elmesélje nekünk a magizoológus Göthe Salmander történetét, akiről eddig csupán a legendás lényekről írt könyve kapcsán olvashattunk a Potter-könyvekben, illetve kiegészítő kötetként Rowling meg is írta a mágikus élőlények rövidke kalauzát. Az írónő a film forgatókönyvéért is felelős, ami a mai bejegyzés témájául szolgál. Az apropó mi más is lehetne, mint a múlt hét óta a mozikban megtekinthető folytatás, a Legendás állatok – Grindelwald bűntettei. A héten tervezem megnézni a filmet, és gondoltam, előtte felelevenítem a korábbi eseményeket a forgatókönyv segítségével.
A történetről röviden: 1926-ot írunk. A varázslényeket kutató Göthe Salmander New Yorkba érkezik, ahol rejtélyes dolgok veszélyeztetik a varázslóközösség lelepleződését. Göthe akaratán kívül sodródik bele a kalamajkába, amikor mágikus bőröndjét véletlenül elcseréli egy magnixszel, Jacob Kowalskival és jó pár legendás lény elszabadul…
Ha nagyon lusta lennék, akkor most ide másolnám a filmről írt bejegyzésemet, és azzal be is fejezném az értékelést, lévén a könyv semmi mást nem tesz, mint jelenetről jelenetre felmondja a mozgóképes verziót. Amikor először hallottam róla, bosszankodtam is rajta egy kicsit, és most, az olvasás után is fenntartom az akkor kialakult véleményemet, hogy ennek így nincsen sok értelme. Ha láttad a filmet, minek akarnád azt még egyszer elolvasni? Akkor már inkább megnézed megint, nem? Ha már úgy döntöttek, hogy megjelentetik nyomtatásban, legalább dobták volna fel valamivel, mondjuk az írónő karakterekről írt jegyzeteivel, apró érdekességekkel, esetleges történet-kiegészítésekkel. Vagy még jobb lett volna regényformátumként olvasni. Ettől eltekintve nem tudok és nem is akarok más hibákat felróni neki. A sztorit már ismertem, mégis jó volt ismét elmerülni a varázsvilágban, a leírások alapján tökéletesen megjelentek előttem az egyes filmkockák, könnyedén és gyorsan lehetett haladni a szöveggel, az illusztrációk pedig gyönyörűek lettek és még varázslatosabbá tették az olvasottakat. A filmes szakkifejezések szótára is jó ötletnek bizonyult. Tényleg csak pár mondat erejéig megyek bele a cselekménybe, hiszen a lényeget már leírtam a filmnél. Queenie és Jacob párosa nyomtatott változatban is imádnivaló volt, Göthe és a lények bensőséges, bár néha hadakozó viszonyát szintén szerettem, a furkászos jeleneteken pedig legalább akkorákat nevettem, mint a film esetében. A fordulatoknál hiányoltam némi magyarázatot, olyan rövidek voltak, és hirtelen lezárást kaptak (Jó, tudom, van még négy film, amiben elmondhatják, de akkor is…).
Összességében nézve aranyos és szép könyvet vesz a kezébe az, aki elolvassa a Legendás állatok és megfigyelésük filmforgatókönyvet, szerintem azonban többet is kihozhattak volna a kiadványból, ez így csupán egy elsőre érdekesnek tűnő, de alapvetően átgondolatlan kötet lett.


Értékelés: 4/5
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - Az illusztrációkat és a szakkifejezések magyarázatát.
  - Amúgy meg mindent, amit a filmnél már felsoroltam, szóval ha kíváncsi vagy, menj és kattints rá a róla szóló bejegyzésemre! :)

Nincsenek megjegyzések: