2019. augusztus 2., péntek

Minisorozat-kritika: Csernobil (2019)

A 2018-as év végi összesítésben már írtam róla, hogy ettől az évtől szeretném jobban beleásni magam a minisorozatok világába, elsősorban történelmi témájúakra koncentrálva, de más műfajú is jöhet, ha érdekes az alapsztorija. Az elmúlt hónapokban rendszeresen beleszaladtam a neten a Csernobilba, mindenki ezt nézte és erről beszélt, ami az én figyelmemet is felkeltette, ugyanakkor engem nem feltétlenül az a történelmi korszak foglalkoztat a legjobban, amiben ez a sorozat játszódik, valamint van jelenleg épp elég sorozat, amit követek, nem akartam közéjük még egyet bevenni (ez talán fura hozzáállásnak tűnik, de én az a fajta vagyok, aki egyszerre három, maximum négy sorozatot szeret nézni, nem vagyok híve a nagyipari sorozat- és epizóddarálásnak). Aztán nagyjából egy hónappal ezelőtt apukám hazaállított egy pendrive-val, rajta a Csernobil öt epizódjával. Ami más családban talán nem lett volna akkora meglepetés, nálunk abszolút az volt, apa ugyanis nem az a típus, aki különösebben érdeklődne külföldi sorozatok iránt, a magyarok közül is csak keveset néz és tart érdekesnek, szóval adta magát a kérdés részemről, hogy ez most hogyan és miért? Mint kiderült, a kollégáitól hallott róla, ők ajánlották neki; nem meglepő módon ők mindnyájan ahhoz a generációhoz tartoznak, akik a ’80-as években voltak fiatalok, tehát vannak konkrét emlékeik arról az időszakról, amikor a katasztrófa történt és apa esetében ez a személyes érintettség vezetett oda, hogy meg akarta nézni a sorozatot. Néhány hátráltató tényező miatt, lásd lakásfestés és a televíziónk barátságtalan hozzáállása a pendrive-on lévő videófájlokhoz, eltelt pár hét, mire végülis sikerült megnéznünk, aztán jött a szokásos lustaság és önbizalomhiányos rettegés részemről, hogy: „Úristen, hogy fogok én erről normális blogbejegyzést írni????”, de most végre itt vagyok, pötyögök és reménykedem benne, hogy ki lehet majd hámozni némi értelmet kusza mondataimból.
A történetről röviden: 1986. április 26.-án a csernobili atomerőműben robbanás történt, melynek következtében megsérült a négyes reaktor. Az akkori politikai berendezkedés hozzáállása, a katasztrófát követő kárelhárítás, illetve a lehetséges kiváltó okok vizsgálata mind bemutatásra kerülnek az öt epizód során…
A sorozat cselekményvezetését három fő történetszálra lehet bontani, én is ezek mentén haladva próbálom majd megfogalmazni a gondolataimat. Az első szál az erőműben lezajlott robbanás utáni tanácskozásokat, a kárelhárítás különböző folyamatait mutatta be. A kezdő rész egyébként nagyon megterhelt érzelmileg, sőt fizikailag is rosszul éreztem magam, mintha én is sugárzást kaptam volna, brr, még most is, ahogy írok róla, bekúszik a bőröm alá az a kellemetlen érzés. Az erőműben a káosz elharapózása, a lakosság körében pedig a tanácstalanság remekül megteremtették a baljós atmoszférát, amihez az utólagos tudás is hozzájárult, vagyis az, hogy a szereplők nagy részével ellentétben én tisztában voltam vele, hogy mekkora veszélynek vannak kitéve, ahogy ott álldogálnak a hídon, meg úgy egyáltalán, hogy szabad levegőn vannak és magamban öt másodpercenként sikoltoztam nekik, kapják ölükbe a gyerekeket és menjenek már el onnan, be a házakba! Az erőműben zajló jeleneteknél szintén megvolt ez a félelemmel teli érzés, annyi különbséggel, hogy sejtettem, nekik sok esélyük nincs a túlélésre, pont ezért feléjük leginkább sajnálattal fordultam, már csak Gyatlov borzasztóan idegesítő, arrogáns magatartása miatt is. Mivel nemhogy atomfizikus nem vagyok, de alapvetően a reáltudományokhoz is csak annyit értek, mint vakond a kerítésépítéshez, ezért sok mindent nem is értettem, amikor az erőműben történtekről volt szó, de azért igyekeztem figyelni és szerintem pont megtalálták az arany középutat, vagyis használtak tudományos kifejezéseket, ugyanakkor ezeket sokszor laikusoknak is érthető módon magyarázták el. A politikai faktor is erősen megmutatkozott már az elején, s bár én csak a történelemkönyvekből, illetve családi elbeszélésekből értesültem a hírhedt szovjet szocializmusról, a vonatkozó jelenetek nagyon pontosan rekonstruálták a kor légkörét, akár a lehallgatásokat vagy egymás megfigyelését nézzük, akár a vezetés hozzáállását a katasztrófa tényéhez: eleinte abszolút titokban akarták tartani mind a saját népük, pláne a külföld előtt, de a későbbiekben sem voltak mindig hajlandók a tudósokra hallgatni, és nem foglalkoztak a baleset emberekre gyakorolt káros hatásaival, s ki tudja, ez hány ártatlan életbe került, nem is beszélve a hosszabb távú következményekről. Azért nem túl kellemes belegondolnom, hogy én már egy olyan világba, környezetbe születtem bele, amit alaposan megmérgezett egy nukleáris atomkatasztrófa… A második résztől kezdődött meg a kárelhárítás, valamint a katasztrófát kiváltó okok felderítése és indult el a tudós Legaszov és a politikus Scserbina közötti, eleinte elutasító, később barátiba forduló együttműködés, ami számomra a történések bemutatása mellett a sorozat egyik legjobb és legerősebb része volt. Érdekes volt végigkövetni, ahogy a politikus unszimpatikus hozzáállása fokozatosan megváltozott a Csernobilban látottak, hallottak alapján és az idő előrehaladtával mindent bevetett annak érdekében, hogy valamennyire rendet tegyen és megakadályozza a sugárzás még nagyobb elterjedését. Az erőmű és környékén zajló, komplex munka különböző aspektusainak bemutatása a bányászok emberfeletti alagútásásától kezdve a kiürítési zónában munkálkodó katonákon és civileken át egészen a grafit tetőről való eltávolítását végző fiatalokig egyszerre volt felemelő, mégis tragikus, hiszen a fizikai hatások, mint például a sugárzásveszély mellett érzelmileg sem volt könnyű dolog ezeknek az elvégzése, ők mégis bátran vállalták és segítettek, ezzel is csökkentve valamennyire a káros hatások továbbgyűrűzését. Maradt bennem némi hiányérzet, hogy a kiemelt mellékszereplőkkel vajon mi lett később, de tisztában vagyok vele, hogy a sorozat történetvezetésébe nem igazán fértek volna bele. A második történetszál az április 26.-án történtek pontos felderítéséről szólt, ebben főként egy fehérorosz tudósnő, Ulena Homjuk végezte a munka nagy részét, akivel kapcsolatban nagyon megörültem, hogy a sok férfi között akad egy női karakter, aztán kiderült róla, hogy ő csupán a képzelet szüleménye, annak a rengeteg tudósnak egy emberbe gyúrása, akik a valóságban Legaszov munkatársaiként fáradhatatlanul munkálkodtak az okok kivizsgálásán. Ettől függetlenül kíváncsian követtem a kutatásait, a könyvtáras részekkel nem is volt bajom, az interjúit viszont keveselltem, csupán két munkással láttuk beszélni és akkor se hallottunk sok konkrétumot. Oké, lehet mondani, hogy ez dramaturgiai megoldás volt, mivel a befejező részben, a tárgyaláson szerették volna pontról pontra levezetni a robbanáshoz vezető utat, és ott akarták feltárni az összes bizonyítékot, de akkor is hiányoltam egy-két plusz információmorzsát. Végül az ötödik részben, a felelősök tárgyalásán a tanúként beidézett tudósok elbeszélései alapján állt össze a kép, hogy pontosan milyen döntések és problémák előzték meg a katasztrófát. Ezekről szinte kivétel nélkül bebizonyosodott, hogy rosszak voltak és a robbanás elkerülhető lett volna, ha az erőmű felsőbb vezetése, de elsősorban a szovjet állam szigorúbb és normálisabb hozzáállással kezelte volna az atomerőművek felszereléseinek, tesztjeinek biztonságosságát. Az epizód végén kiírt információk tették teljessé a képet nemcsak az elborzasztó számadatokkal, hanem hogy a dramatizált eseményekről valódi felvételeket mutattak és a főbb szereplőkről, a történtek utáni életükről is írtak pár mondatot. Volt egy harmadik történetszál, Ljudmila Ignatyenko és a tűzoltóként dolgozó férje története, aki jelen volt az erőműnél keletkezett tűz oltásánál; velük egyértelműen a civil lakosság szemszögének szerepeltetése lehetett a készítők célja, véleményem szerint azonban ez nem igazán sikerült nekik, a megrendítő jelenetek ellenére gyengének és alkalomadtán hatásvadásznak éreztem ezt a részt. Vaszilij és a tűzoltók kivonulása az erőműhöz még tetszett, a nő kitartó nyugtalanságát is értettem, de aztán Ljudmila kórházi jelenléte, az ottani cselekedetei hiába magyarázhatóak a szerelemmel és a túlzott aggódással, akkor is buta döntések voltak és meglehetősen elidegenítettek a szereplőtől. A temetés viszont nagyon borzasztó és szomorú volt, az a jelenet eléggé rátelepedett az érzelmeimre. Térjünk át a szereplőkre! A két főszereplő, Legaszov és Scserbina kidolgozott kapcsolatáról már írtam fentebb, és ez elsősorban a két színésznek, Jared Harrisnek és Stellan Skarsgardnak volt köszönhető (utóbbit egyébként először meg se ismertem, csak amikor megláttam a nevét a stáblistában, akkor esett le, hogy ő az). Külön-külön is kiemelkedőek voltak, ugyanakkor a közös jeleneteikben is remekül működtek együtt, amellett, hogy jól bemutatták saját karaktereik eltérő hozzáállását a történtekhez, az egymásra való hatásuk, az elhivatottságuk, az idővel kialakuló szimpátiájuk is tökéletesen megjelentek az egyes epizódokban. Emily Watson remek partnerük volt, nem csupán asszisztált mellettük, hanem esetenként tőlük elkülönülve is képes volt megmutatni saját szerepének lankadatlan munkáját. Egyébként az egész színészgárdáról elmondható, hogy jól átadták a karaktereikben zajló érzelmeket, gondolatokat, főleg az erőmű dolgozóit alakító színészek nyűgöztek le. Ez inkább csak nekem apró érdekesség, hogy kiszúrtam pár ismerős arcot a Trónok harcából, meg Barry Keoghant a negyedik részben a katonákhoz csatlakozó fiatal fiú szerepében, akit imádtam a hasonlóan rövid, de meghatározó szerepében a Dunkirk című filmben.
Vegyes érzésekkel tudom összefoglalni a sorozatról írt véleményemet. Tetszett, mert egy olyan valós eseményt dolgozott fel, ami a mai napig hatással van az életünkre, s a katasztrófa körülményeit, a kárelhárítás egyes lépéseit szépen építkezve, mindegyikre megfelelő időt szánva mutatta be, ugyanakkor bizonyos történetszálakra nem figyelt eléggé, kidolgozatlanul, lezáratlanul hagyta őket. A szereplőket játszó színészeket jól válogatta össze, a zenehasználattal, a beállításokkal remekül teremtette meg a kellően baljós hangulatot, ami azonban néha hatásvadászatban csapódott le. Összességében nézve, az általam helyenként hibásnak látott megoldásai ellenére is tudom ajánlani megtekintésre, mert egy informatív, érdekes cselekményű, lebilincselő képi világú, értékes sorozat, ami történelmi tablónak és egy kiadós leckének sem utolsó.

Szeretem azokat a sorozatokat, amik nem csak számozzák, hanem címet is adnak egyes epizódjaiknak. A Csernobil esetében némelyik epizódcím jelentését nem tudtam megfejteni, ezért végeztem egy kis kutatást és úgy gondoltam, egyfajta jegyzetként beillesztem a véleményem végére, hátha mást is érdekel.
1. epizód - 1:23:45 – Ez volt az erőműben történt robbanás időpontja.
2. epizód – Please Remain Calm („Kérjük, őrizzék meg nyugalmukat!”) – A pripjatyi kitelepítés során folyamatosan ezt a mondatot ismételgették a katonai járművekből.
3. epizód – Open Wide, O Earth („Nyílj meg, ó, föld”) – Ez egy ének címe, amit ortodox temetéseken szoktak énekelni és ennek az epizódnak a végén temetik el többek között Vaszilijt is.
4. epizód – The Happiness Of All Mankind („Az egész emberiség boldogsága”) – A kiürítési zónában dolgozó katonák olvassák fel ezt a mondatot az egyik kifüggesztett transzparensről, vagyis egyértelmű propagandaszöveg a nép folyamatos jólétéről és elégedettségéről, ami természetesen pont az ellenkezője a valóságnak.
5. epizód – Vichnaya Pamyat („Múlhatatlan emlék”) – Szintén egy ortodox ének címe, amit miséken szoktak énekelni az elhunytak tiszteletére, ebben az epizódban pedig egyértelműen a csernobili áldozatok előtt tisztelegve szólal meg.


Értékelés: 75%
Jelenetek, amiket érdemes figyelni:
  - A robbanást és az azt követő káoszt az erőműben.
  - Legaszov és Scserbina együttműködését.
  - A temetési jelenetet.
  - A pár vicces pillanatot, ami némileg oldja a szorongató hangulatot.
  - A tárgyalást.
  - Az ötödik epizód végén kiírt információkat.


Csernobil /Chernobyl/ (2019)
színes, magyarul beszélő, 60 perc
Rendező: Johan Renck
Szereplők: Jared Harris, Stellan Skarsgard, Emily Watson, Jessie Buckley, Paul Ritter, Robert Emms, Sam Troughton, Adam Nagaitis, Alan Williams

Nincsenek megjegyzések: